Świdnik: Uważajmy na oszustów w sieci
Na kwotę 1400 zł poniosła straty jedna z mieszkanek Świdnika. Kobieta przez Internet skupowała używane komputery. Myśląc, że ma do czynienia z uczciwym sprzedawcą, przelewała należną kwotę za zakupiony towar. Ostatecznie nie otrzymywała sprzętu, a konto sprzedawcy zazwyczaj znikało z portalu. Policjanci prowadząc czynności w tych sprawach po raz kolejny apelują o ostrożność przy zakupach w sieci.
O tym, że nie każdy jest uczciwy tak jak tego byśmy wymagali przekonała się 28-letnia mieszkanka Świdnika, która od lutego b.r. siedmiokrotnie padła ofiarą internetowych oszustów. Kobieta za pośrednictwem portali ogłoszeniowych i aukcji internetowych skupowała używane komputery za kwoty średnio ok. po 150 zł. Po czym po przelaniu na konto sprzedawcy pieniędzy nie otrzymywała zakupionego towaru. Nie było też możliwości nawiązania kontaktu z sprzedającym. Konta zazwyczaj były usuwane. Łącznie poniosła straty w kwocie 1400 zł.
Czynności w poszczególnych sprawach trwają. Policjanci przy współpracy z administratorami portali internetowych ustalają dane oszustów, tak by za swoje czyny ponieśli odpowiedzialność przed sądem.
Jednocześnie policjanci apelują o ostrożność przy zakupach za pośrednictwem „szklanego ekranu”. Przestrzegając kilku podstawowych zasad można ustrzec się przed przykrymi następstwami nieuczciwej aktywności różnych oszustów. Przede wszystkim:
- uważaj na super okazje - zbyt niska cena za stosunkowo drogi przedmiot powinna szczególnie wzbudzić naszą czujność;
- dokładnie zapoznaj się z ofertą, przeczytaj opis – ponieważ powinien on szczegółowo opisywać przedmiot, który cię interesuje;
- przyjrzyj się zdjęciom - jeżeli są słabej jakości albo są to zdjęcia pobrane ze strony producenta, warto poprosić sprzedającego, aby przesłał więcej zdjęć, pokazujących detale interesującego nas przedmiotu;
- sprzedający powinien również w swojej ofercie sprecyzować dostępne formy zapłaty za przedmiot oraz opcje jego dostarczenia;
- ważne jest też wybieranie tych kontrahentów, którzy cieszą się zaufaniem wśród swoich klientów oraz korzystanie z zaufanych sklepów internetowych, które działają już jakiś czas na rynku;
- warto również sprawdzić firmę lub osobę, od której zamierzamy kupić produkt m.in. czy łatwo można się z nim skontaktować;
- sprzedający w sieci powinni także udzielać konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o istotnych warunkach umowy: zasadach składania reklamacji, towarach i usługach oferowanych drogą elektroniczną, a także nazwie i adresie sklepu, jeśli taki prowadzą.
Gdy jednak doszło już do oszustwa należy:
- poinformować jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu i najbliższą jednostkę Policji;
- zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją, tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową itp., jak również całą korespondencję ze sprzedawcą;
- zachować zapisy rozmów wykonywanych za pośrednictwem komunikatorów internetowych, czatów, sms-ów;
- skompletować w razie oszustwa na aukcji internetowej dane takie jak: datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną kwotę, nick sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mail, a także dane dotyczące sposobu kontaktu ze sprzedającym i sposobu dokonania zapłaty.
M.Sz.