Aktualności

Świdnik: Zasilała konto oszustce

Data publikacji 11.03.2010

Blisko 1,3 tys. złotych straciła mieszkanka Świdnika, która wczoraj środę padła ofiarą oszustwa internetowego. Jej rzekoma koleżanka podczas rozmowy za pomocą komunikatora internetowego namówiła ją do podania hasła abonenckiego i wysyłania szeregu sms-ów. Gdy wszystko oprócz poniesionych kosztów finansowych okazało sie fikcją, kobieta poinformowała policję. Po raz kolejny apelujemy o rozwagę oraz przypominamy o podstawowych zasadach kontaktów z nieznajomymi by ustrzec się przed podobnymi oszustwami

Blisko 1,3 tys. złotych straciła mieszkanka Świdnika, która wczoraj środę padła ofiarą oszustwa internetowego. Jej rzekoma koleżanka podczas rozmowy za pomocą komunikatora internetowego namówiła ją do podania hasła abonenckiego i wysyłania szeregu sms-ów. Gdy wszystko oprócz poniesionych kosztów finansowych okazało sie fikcją, kobieta poinformowała policję. Po raz kolejny apelujemy o rozwagę oraz przypominamy o podstawowych zasadach kontaktów z nieznajomymi by ustrzec się przed podobnymi oszustwami.
 
        O tym, że podawanie swoich danych personalnych jest niebezpieczne, przekonała się mieszkanka Świdnika. Kobieta rozmawiając wczoraj przez jeden z internetowych komunikatorów, uwierzyła swojej rozmówczyni, że jest jej koleżanką ze szkoły. Oszustka pod pretekstem wysłania początkowo jednego darmowego sms-a namówiła poszkodowaną do podania hasła abonenckiego, a następnie do wysłania kolejnych wiadomości tekstowych. Ewentualne groszowe koszty rozmówczyni powiedziała, że odda w szkole. Poszkodowana 17-latka nie przypuszczając, że jest oszukiwana wysłała ponad 40 takich sms-ów. Jak się później okazało ich koszt nie był groszowy. Ich wartość wyniosła bowiem blisko 1300 złotych. Kiedy mieszkanka Świdnika zorientowała się, że padła ofiarą oszustki, o wszystkim powiadomiła policję.
 
Świdniccy policjanci poszukują oszustki a jednocześnie apelują do wszystkich o rozsądek w kontaktach z nieznajomymi. Pamiętajmy o kilku podstawowych zasadach:
 
·         Chrońmy swoje dane osobowe i hasła dostępowe. Nie wysyłajmy nikomu kserokopii swoich dokumentów oraz nie podawajmy haseł np. po "kliknięciu" w linkach zawartych w wiadomościach mailowych,
·         W przypadku prowadzenia korespondencji, upewnijmy się, że nasz rozmówca to rzeczywiście osoba za, którą się podaje,
·         Uważajmy na tzw.  ,,super okazje". Nie zawsze to, co widoczne jest na zdjęciu musi być takie samo w rzeczywistości, lub nabyte przez sprzedawcę w sposób legalny.
·         Jeśli chcemy wziąć udział w aukcji internetowej, należy sprawdzić wiarygodność sprzedawcy, jego poprzednie aukcje oraz opinie kupujących na jego temat (takie informacje odnajdziemy w historii transakcji danego sprzedawcy - sprawdźmy czy posiada jakieś negatywne opinie),
·         Jeśli licytujemy w aukcji internetowej, należy poczekać do zakończenia aukcji nim przelejemy pieniądze sprzedawcy. Sprawdźmy, czy sprzedawca umożliwia opłatę przy odbiorze - to również wskazuje na jego wiarygodność,
·         Korzystając z zagranicznych serwisów aukcyjnych nie dajmy się namówić na transakcję poza aukcją,
·         Jeśli dostaliśmy maila z informacją o wygraniu aukcji, sprawdźmy dokładnie czy wiadomość pochodzi od rzeczywistego sprzedawcy, zwłaszcza, gdy podany w niej jest nr konta, na który mamy przelać należność. W razie wątpliwości nawiążmy korespondencję ze sprzedającym,
·         Pamiętajmy, że zawsze w razie jakichkolwiek wątpliwości możemy skontaktować się z obsługą portalu aukcyjnego.
 
Co robić, gdy padniemy ofiarą oszustwa:
 
·         Poinformujmy jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu,
·         Zachowaj wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp.,
·         Informację o zdarzeniu wraz z dokumentami przekażmy do najbliższej jednostki policji.
Zgłaszając się na Policję należy posiadać informacje jak:
 
·         Datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną cenę,
·         Nazwę konta (nick) sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mailowy,
·         Sposób kontaktu ze sprzedającym: jego e-mail, nr telefonu, adres,
·         Sposób dokonania zapłaty: przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.
 
Oszuści stosują różne metody, aby wyłudzić od nas pieniądze. Nie obdarzajmy nieznajomych nadmiernym zaufaniem. Aby dostać się do mieszkania, przestępcy  inscenizują różne sytuacje. Podają się za pracowników gazowni, wodociągów itp. Pod wymyślonym przez siebie pretekstem chcą wejść do mieszkania i wykorzystując nadarzającą się okazję dokonują kradzieży. Często na swoje ofiary wybierają osoby starsze i mieszkające samotnie. Zamykajmy drzwi wejściowe do mieszkania nawet w ciągu dnia. W przedpokoju nie pozostawiajmy torebek, portfeli i innych cennych przedmiotów.
M.Sz.
Powrót na górę strony