Aktualności

Rozpoczyna się II etap kampanii społecznej

Data publikacji 04.08.2009

"Użyj wyobraźni" to hasło przewodnie ogólnopolskiej kampanii społecznej mającej na celu poprawę bezpieczeństwa i wzrost świadomości najbardziej zagrożonych użytkowników dróg. Inicjatorem programu jest Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, a jego partnerami największe podmioty zaangażowane w poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i PZU. Kampania wspierana jest przez patronów medialnych: Onet.pl, PAP, portal narogach.pl , blog.pl , a zorganizowana dzięki zaangażowaniu pro publico bono agencji reklamowej BBDO Warszawa.

 
Rozpoczyna się II etap kampanii społecznej  „Użyj wyobraźni”
 
 
„Użyj wyobraźni” to hasło przewodnie ogólnopolskiej kampanii społecznej mającej na celu poprawę bezpieczeństwa i wzrost świadomości najbardziej zagrożonych użytkowników dróg.Inicjatorem programu jest Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, a jego partnerami  największe podmioty zaangażowane w poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i PZU. Kampania wspierana jest przez patronów medialnych: Onet.pl, PAP, portal narogach.pl , blog.pl , a zorganizowana dzięki zaangażowaniu pro publico bono agencji reklamowej BBDO Warszawa. 


 ZOBACZ PREZENTACJĘ


„Użyj wyobraźni” to program o charakterze prewencyjnym, który zwraca uwagę społeczną  na nieodpowiedzialne zachowania na drodze oraz buduje świadomość zagrożeń, jakie niosą za sobą: nadmierna prędkość i brawura kierowców.
 
        Program stara się uświadomić wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, że skutki ich nieodpowiedzialnych zachowań, mają szerokie konsekwencje –
nie dotyczą tylko samych sprawców kolizji i wypadków, ale dotykają również innych użytkowników dróg, którzy często stają się niewinnymi ofiarami tych zdarzeń. 
Kampania rozpoczęła się w kwietniu b.r. komunikacją  dotyczącą bezpiecznej jazdy motocyklistów i została z dużym zainteresowaniem przyjęta przez środowisko, które niezwykle emocjonalnie zaangażowało się w społeczną dyskusję wokół problemu.
 
      Obecnie rozpoczyna się drugi etap kampanii, w którym inicjatorzy i partnerzy programu zwracają się do młodych kierowców i zachęcają ich eliminowanianiebezpiecznych zachowań na drodze oraz do „używania wyobraźni” podczas kierowania pojazdami.
 
      Statystycznie, każdego dnia ,,młodzi kierowcy” powodują wypadki w wyniku których giną 3 osoby. Najczęstszym powodem wypadków  jest brawurowa jazda i brak doświadczenia w kierowaniu samochodem lub motocyklem, a motywem bywa chęć zaimponowania rówieśnikom.
      Większa liczba wypadków oraz ofiar występuje wprawdzie w przedziale wiekowym 25-39 lat, jednak biorąc pod uwagę liczebność populacji w poszczególnych grupach wiekowych, to osoby w wieku 18-24 lata znajdują się w grupie o najwyższym wskaźniku wypadków i stanowią największe zagrożenie wśród kierujących pojazdami.
 
       Z danych uzyskanych  za 2008 r. wynika, że w tej kategorii wiekowej wskaźnik wypadków na 10 tys. populacji wynosi aż 22,03 podczas gdy odpowiednio dla kierowców w wieku 25 – 39 lat -14,61, w wieku 40 – 59 lat - 8,92 a w wieku 60 lat i powyżej wynosi 4,86.
      W 2008 r. kierowcy z grupy wiekowej  18-24 lata spowodowali 9 357 wypadków, w których zginęło 1 018 osób, a 13 588 zostało rannych. Dane te były wyższe niż rok wcześniej – w 2007 r.
  
      Najwięcej wypadków, których bezpośrednimi sprawcami są młodzi kierowcy, ma zwykle miejsce w lecie - w ubiegłym roku był to sierpień, a ich  liczba gwałtownie wzrastała w weekendy.
 
      Kampania „Użyj wyobraźni” skierowana jest do grupy młodszych odbiorców, dlatego w reklamie wykorzystano język i symbolikę właściwą dla percepcji tej grupy. Niezwykle sugestywne, czasami wręcz szokujące środki wyrazu zastosowane w reklamach mają zainteresować, zaintrygować, wciągnąć do dyskusji, pobudzić do myślenia, a w końcu skłonić do refleksji nad własnym zachowaniem na drodze oraz jego nieuchronnymi skutkami.
 
     Sercem komunikacyjnym kampanii, podobnie jak w pierwszym jej etapie, jest strona www.uzyjwyobrazni.pl. Jest to podstawowe narzędzie interaktywne służące wymianie opinii i informacji pomiędzy organizatorami akcji, a jej odbiorcami.
 
     Na stronie dostępne są m.in. projekty plakatów i bannery. Niestandardowe, intrygujące, niekiedy kontrowersyjne rozwiązania kreatywne, mają za zadanie sprowokować dyskusje o problemie wśród młodych ludzi. Zaplanowane działania w kampanii to plakaty , rozwieszane w miejscach uczęszczanych przez naszą grupę docelową: puby, dyskoteki , szkoły jazdy, billboardy w całej Polsce, akcje ambientowe ( grafiki na parkingach) , prasa , Internet , spot TV.
 
    Równolegle, w czasie gdy będzie trwała kampania,  policjanci ruchu drogowego zintensyfikują działania kontrolne wobec użytkowników dróg stwarzających niebezpieczeństwo. Będą oni propagować zgodne z prawem kulturalne i bezpieczne zachowania na drodze wskazując jednocześnie na skutki brawurowej jazdy.  
 
 
Wszystkie nasze działania podporządkowane są jednemu celowi - aby wypadków i ofiar było mniej.
 
 
 
 
KONTAKT:
 
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Bruchu Drogowego, Ministerstwo Infrastruktury:
Barbara Król 22 630 10 71 bkrol@mi.gov.pl
Joanna Flieger 22 630 10 71 jflieger@mi.gov.pl
 
Komenda Główna Policji:
mł. insp. dr Mariusz Sokołowski rzecznikkgp@policja.gov.pl
 
BBDO Warszawa:
Anna Pasternak 22 532 95 01 pasternak@bbdo.com.pl