Aktualności

Łęczna, Janów Lub.: Piesi i rowerzyści ofiarami wypadków

Data publikacji 29.06.2009

Policjanci z Łęcznej ustalają okoliczności wypadku, w którym śmierć poniosła w zderzeniu z motocyklem 72-letnia rowerzystka. Z kolei janowscy stróże prawa wyjaśniają przyczyny wypadku, w którym zginęła potrącona przez audi 50-letnia piesza...

Policjanci z Łęcznej ustalają okoliczności wypadku, w którym śmierć poniosła w zderzeniu z motocyklem 72-letnia rowerzystka. Z kolei janowscy stróże prawa wyjaśniają przyczyny wypadku, w którym zginęła potrącona przez audi  50-letnia piesza.
 
Wczoraj przed godz. 19-stą policjanci z powiatu łęczyńskiego udali się na miejsce wypadku do miejscowości Głębokie w gm. Cyców.   Ustalili, że kierująca rowerem podczas wykonywania manewru skrętu w lewo nie ustąpiła pierwszeństwa przejazdu jadącemu z naprzeciwka motocykliście. W wyniku uderzenia hondy w rower kobieta  poniosła śmierć na miejscu. Kierowca hondy i jego 26 – letnia pasażerka zostali przewiezieni do szpitala w Lublinie.  W celu stwierdzenia stanu trzeźwości od kierującego motocyklem pobrano krew do badań.
 
Przyczyny równie tragicznego wypadku wyjaśniają także janowscy policjanci. Do wypadku doszło w piątek przed godz. 22.00 na krajowej 19-tce w Janowie lubelskim.
Policjanci ustalili, że kierujący samochodem marki Audi potrącił pieszą. Odniesione liczne obrażenia spowodowały, że poszkodowana zmarła na miejscu.  Kobieta nie posiadała przy sobie żadnych dokumentów. Policjanci ustalili jej tożsamość. Okazała się nią 50 –letnia mieszkanka gminy Janów Lubelski. Funkcjonariusze poddali badaniu kierowcę pojazdu na stan trzeźwości. Mężczyzna był trzeźwy.
 
Pamiętajmy, że piesi i rowerzyści to niechronieni uczestnicy ruchu drogowego. Jest to grupa najbardziej narażona na udział i tragiczne konsekwencje wypadków drogowych.
     Zgodnie z przepisami rower powinien być wyposażony: z przodu w jedno białe światło pozycyjne; z tyłu - jedno czerwone światło odblaskowe o kształcie innym niż trójkąt i jedno czerwone światło pozycyjne (może być migające); co najmniej jeden skutecznie działający hamulec oraz sygnał dźwiękowy. Dobrze również stosować elementy odblaskowe – mogą być na stałe przymocowane do rowerów lub umieszczane na odzieży rowerzystów – odblaski powodują, że jesteśmy widoczni, przez co oczywiście bezpieczni.
      W kwestii ruchu pieszych,  zgodnie z przepisami  osoby do 15 lat mają obowiązek stosować elementy odblaskowe w obszarze niezabudowanym po zmroku. Dobrze jednak, żeby wszyscy piesi, niezależnie od wieku stosowali odblaski w postaci znaczków, naklejek lub naszywek na ubrania, torebki czy plecaki. Nie powinni  wbiegać na jezdnię znienacka, mają  pamiętać aby przez jezdnię przechodzić zawsze w miejscach wyznaczonych.
Piesi powinni pamiętać o tym, że:
*       - należy poruszać się lewą stroną jezdni, 
  - należy przechodzić przez jezdnię wyłącznie w miejscach bezpiecznych i wyznaczonych,
- nie należy na kierowcach wymuszać pierwszeństwa,
- w zderzeniu z samochodem, to oni odnoszą największe obrażenia,
- by lepiej być widocznym na drodze należy nosić jasne elementy odzieży, 
- za miastem idąc poboczem drogi dobrze mieć przy sobie latarkę lub elementy odblaskowe na odzieży, 
 - nietrzeźwi stwarzają zagrożenie nie tylko dla siebie, ale i innych użytkowników drogi
Policjanci apelują do kierowców o zachowanie ostrożności, szczególnie w pobliżu przejść dla pieszych, a poza miastem o baczniejsze zwracanie uwagi na pobocza. W strugach deszczu i po zmroku piesi i kierujący jednośladami  są niewidoczni i na reakcję kierowcy bywa często za późno. W zderzeniu z samochodem pieszy lub rowerzysta nie mają praktycznie żadnych szans.
M.M
F.Ł.
 
Powrót na górę strony