Aktualności

Przestrzegamy przed oszustwami „na wygraną w loterii”

Data publikacji 14.05.2024

Prawie 1800 zł straciła 59-latka z powiatu zamojskiego, która uwierzyła, że wygrała pieniądze w loterii. O wygranej powiadomiła ją, za pośrednictwem portalu społecznościowego, rzekomo koleżanka dlatego informacja nie wzbudziła jej podejrzeń. Zmanipulowana przez oszusta uwierzyła również, że jedyną opcją do otrzymania wygranej było podanie kodów Blik, które przekazała umożliwiając oszustowi wypłatę pieniędzy. Miejmy świadomość, że oszuści internetowi wciąż wymyślają nowe metody działania, aby wzbogacić się kosztem swoich ofiar. Pozostań czujny i nie daj się oszukać.

59-letnia mieszkanka powiatu zamojskiego przyszła wczoraj do komendy i powiadomiła o dokonanym na jej szkodę oszustwie. Wyjaśniła policjantom, że od swojej koleżanki za pośrednictwem portalu Facebook, na którym ma konto, otrzymała prośbę o numer telefonu do niej. Była to jej dobra znajoma więc myśląc, że koleżanka zmieniła telefon bez obawy wysłała jej swój numer telefonu. Po chwili przyszedł do niej sms z kodem, który odesłała. Następnie otrzymała informację, że wygrała w loterii 2600 złotych. Przekonana, że prowadzi konwersację z koleżanką uwierzyła w wygraną oraz w to, że koleżanka pomoże jej odebrać pieniądze. Zgodnie z jej zaleceniami wygenerowała kod Blik i przekazała go znajomej. Padały następne prośby o kolejne kody. 59-latka ufając, że wiadomości pisze koleżanka – generowała kody do kolejnych płatności blikiem. Przekazała 5 takich kodów na łączną kwotę blisko 1800 złotych. O tym, że jest to oszustwo 59-latka zorientowała się dopiero, gdy bank zablokował jej konto z uwagi na podejrzane transakcje. Pokrzywdzona dodała, że wykonując zalecenia działała pod presją czasu, podszywający się pod jej koleżankę oszust ciągle ją ponaglał i nie pozwalał przerwać transakcji.

Przestrzegamy przed oszustwami na wygraną w loterii czy konkursie. Podchodź krytycznie do wszystkich rzekomych darmowych ofert, czy informacji o wygranej, nawet jeśli są wysyłane przez znajomych. Nigdy nie wiesz, czy konto nie zostało przejęte przez oszusta. Zawsze potwierdzaj tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Zawsze sprawdzaj też dane transakcji przed jej zatwierdzeniem (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji).

aspirant sztabowy Dorota Krukowska - Bubiło

Powrót na górę strony