Aktualności

Bądź czujny - nie daj się oszukać!

Data publikacji 16.07.2023

Oszuści włamują się na konta użytkowników portali społecznościowych, następnie komunikatory internetowe i wyłudzają pieniądze od znajomych. W taki sposób ponad 2000 zł straciły dwie mieszkanki powiatu lubartowskiego z którymi przez komunikator skontaktował się ,,znajomy” i poprosił o przelew pieniędzy na prezent. Pamiętajmy - gdy napisał do nas znajomy i prosi o pożyczkę pieniędzy- sprawdźmy czy to faktycznie on!

Zdarzenie miało miejsce kilka dni temu. Do Komendy Powiatowej Policji w Lubartowie zgłosiły się dwie mieszkanki powiatu lubartowskiego z informacją, że zostały oszukane. Na komunikatorze internetowym skontaktował się z kobietami ich wspólny znajomy. Poprosił o przelew pieniędzy, szybką formą płatności, tzw. BLIKIEM. Poszkodowane nie potwierdziły inną formą kontaktu (np. przez telefon), czy faktycznie mają do czynienia ze swoim znajomym. Obie zdeklarowały pomoc i przesłały komunikatorem kody BLIK . Jedna z kobiet straciła 800 zł, druga 1600 zł. Gotówka została wypłacona w innym mieście w Polsce.

Policjanci przypominają: aby ochronić się przed możliwymi atakami na swoje konto, zadbaj o jego bezpieczeństwo i przestrzegaj kilku zasad:

  1. Chroń hasło do konta;
  2. Nie udostępniaj danych do logowania;
  3. Pamiętaj o wylogowaniu się, w przypadku korzystania z komunikatora na nieswoim urządzeniu;
  4. Przyjmuj zaproszenia do grona znajomych tylko od osób, które znasz;
  5. Sprawdzaj adresy linków, nie klikaj w te, które otrzymałeś od osób lub firm, których nie znasz;
  6. Korzystaj z dodatkowych opcji zabezpieczeń, jak uwierzytelnianie dwuskładnikowe,
  7. Zawsze potwierdzaj inną formą kontaktu (np. telefon ) tożsamość osoby, która prosi cię o pożyczkę.

Jeśli podejrzewasz, że ktoś przejął Twoje konto, ale wciąż masz do niego dostęp:

  • Natychmiast zmień hasło na nowe — silne i niepowtarzalne. Pamiętaj, aby zmienić wszystkie hasła dostępowe, łącznie z hasłem do adresu e-mail, na który zarejestrowane jest Twoje konto. Absolutnie nie korzystaj z hasła, którego używasz gdzie indziej;
  • Zweryfikuj dane dotyczące konta – znajdziesz je w menu Ustawienia. Sprawdź numer telefonu oraz adresy e-mail powiązane z kontem. Jeśli na koncie znajdują się nieznane numery i adresy – usuń je. Cyberprzestępcy często po złamaniu zabezpieczeń konta dodają do niego swoje dane kontaktowe, aby w ten sposób uzyskać możliwość zmiany hasła;
  • Sprawdź ostatnie miejsca logowania. Usuń dane dotyczące każdej aktywności, która budzi choćby najmniejsze wątpliwości.

Jeśli zorientujemy się, że ktoś przejął nasz komunikator ostrzeżmy naszych znajomych i przekażmy im informację, że wiadomość z prośbą o pożyczkę to oszustwo!

Bądź czujny i nie daj się zhakować!

sierżant sztabowy Jagoda Stanicka

Powrót na górę strony