Aktualności

Z pracownikami banku oraz ich klientami o oszustwach

Data publikacji 26.04.2023

Policjantki z Wydziału Prewencji KWP w Lublinie spotkały się z klientami banku Santander oraz ich pracownikami. Celem spotkania było omówienie metod działania oszustów oraz uwrażliwienie seniorów na wszelkie przejawy nietypowych zachowań.

Podczas spotkania seniorzy oraz pracownicy banku mogli się dowiedzieć jak działają oszuści metodami "na wnuczka", "policjanta" czy „pracownika banku”. Omówione zostały zasady postępowania pracownika banku w przypadku podejrzenia, że klient może być ofiarą takiego oszustwa. Celem spotkania było także wypracowanie wspólnych algorytmów działań Policji i banków, które mogą przeciwdziałać oszustom. Uwrażliwiliśmy również seniorów na wszelkie przejawy nietypowych zachowań.

Apelujemy o zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi i przypominamy sposoby działania oszustów w poszczególnych metodach.

Metoda na policjanta, prokuratora, pracownika banku. "Zagrożone pieniądze" "Bezpieczne konto"

Sposób działania: Przez telefon ktoś podaje się za policjanta ewentualnie prokuratora  albo pracownika banku i twierdzi, że pieniądze na koncie bankowym są zagrożone. Wmawia rozmówcy, że aby uchronić pieniądze przed złodziejami  należy je "przelać" na specjalnie utworzone „bezpieczne konto”. Niejednokrotnie oszust podający sią za funkcjonariusza twierdzi, że prowadzi tajną operacje wymierzoną przeciwko oszustom. Osoba, która uwierzy w tą historię sama przekazuje swoje oszczędności na obce, nieznane konto bankowe

Tak w dużym skrócie wygląda schemat działania oszustów, którzy wyłudzają pieniądze pod pozorem walki z oszustwami. Tą metodą działania oszuści pozyskują duże kwoty poprzez kradzież wszystkich pieniędzy z konta. Ofiarami nie są w tym przypadku tylko seniorzy ale również młode osoby a nawet organizacje czy osoby je reprezentujące i mające dostęp do konta firmowego.

Pamiętaj. Jeśli usłyszysz podobny scenariusz natychmiast zakończ rozmowę, bo masz do czynienia z oszustem!

Nie ma zagrożonych kont czy lokat bankowych. Wszystkie pieniądze w bankach są bezpieczne i odpowiada za nie bank. 

„Na wnuczka,” „na wypadek” – wciąż popularna metoda działania oszustów. 

Sposób działania: Osoba przez telefon udaje młodą osoby z rodziny niejednokrotnie płacząc do słuchawki i rozpaczając że stała się  tragedia. Najczęstsza historia to wypadek drogowy, który ta osoba miała spowodować i aby nie trafić do więzienia pilnie potrzebuje pieniędzy. W tej historii niejednokrotnie pojawia się drugi głos w słuchawce i podaje się  za policjanta lub prokuratora, który potwierdza historię o wypadku.

Pamiętaj! Jeśli kiedykolwiek przez telefon usłyszysz prośbę o pilną pomoc i przekazanie pieniędzy, zachować czujność i ostrożność. To najprawdopodobniej próba oszustwa. Natychmiast zakończ rozmowę i wybierz numer do osoby Ci najbliższej informując o tym co się stało. W przypadku jakichkolwiek podejrzeń powiadom również policję.

„Na inwestycje”, w której oszust podaje się za doradcę lub analityka finansowego. Metoda działania wymierzona w osoby, które liczą na szybki zysk lub szukają oferty na inwestycje swoich pieniędzy. 

Sposób działania: Oszust podający się za specjalistę w inwestycjach namawia do inwestycji zgromadzonych środków lub nawet zaciągnięcia kredytu na przyszłą inwestycje. Ma ona polegać np. na zakupie kryptowaluty. W pewnym momencie podczas rozmowy „doradca” prosi o przekazanie pieniędzy poprzez przelew bankowy lub proponuje zainstalowanie aplikacji na komputerze, która ma ułatwić kontakt oraz możliwości inwestycyjne. Z reguły są to aplikacje ogólnodostępne typu „any dysk”, które same w sobie nie służą do popełniania przestępstw jednak oszuści wykorzystują ich możliwości. Za ich pomocą oszust dostaje zdalnie dostęp do naszego komputera a następnie konta bankowego. Oszukane osoby dosłownie widziały jak pieniądze „znikają” im z konta ale nie mogły już tego powstrzymać ponieważ ich komputerem zdalnie zarządzał oszust. 

Niektóre z oszukanych twierdziły , że zareagowały na reklamy, które widziały  w mediach społecznościowych o inwestycjach na giełdzie lub poprzez kryptowalutę. Poprzez podany w reklamie mail lub formularz same zgłaszały się do oszustów.

Pamiętaj!

  • Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych  z nieznajomymi, nawet jeśli ktoś podaje się za policjanta lub pracownika banku.
  • Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego, czy pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
  • Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w  internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
  • Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
  • Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.

Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję!

 

młodszy aspirant Małgorzata Skowrońska

 

 

Powrót na górę strony