Zachowajmy czujność podczas sprzedaży internetowej
W dalszym ciągu dają znać o sobie oszuści, którzy podają się za osoby zainteresowane wystawianymi do sprzedaży produktami. W weekend 3 mieszkańców województwa lubelskiego za namową oszustów otwierały przesyłane do nich linki, które przekierowywały ich na fałszywe strony banku. Po wpisaniu danych wrażliwych oraz numerów kart kredytowych oszuści zdobywali dostęp do ich kont, z których wypłacili pieniądze. Apelujemy o czujność i rozwagę!
Do tomaszowskiej komendy policji zgłosiła się 21-letnia mieszkanka gminy Narol, której siostra chciała pomóc sprzedać ubranka dziecięce na portalu OLX. Osoba rzekomo zainteresowana zakupem, nawiązała kontakt z jej kobietą, po czym wysłała link w celu potwierdzenia sprzedaży. Po wejściu w link wpisała numer karty, datę jej ważności oraz trzycyfrowy kod zabezpieczający. Oszust telefonicznie sugerował, że w związku z limitami na określone przesyłki, należy wykonać przelewy „próbne”. W ten sposób wyłudził od kobiety trzy kody autoryzacyjne, dzięki którym wypłacił pieniądze z konta kobiety oraz zaciągną na jej dane pożyczkę ekspresową. Straty jakie powstały na koncie kobiety to łącznie prawie 32 000 złotych.
Kolejno w piątek do biłgorajskiej komendy zgłosił się 55 – latek, który na portalu aukcyjnym wystawił do sprzedaży wózek dziecięcy. Chwilę później skontaktowała się z nim osoba zainteresowana zakupem. Podesłała mu link, z którego niestety mężczyzna skorzystał i zatwierdził wszystkie zgody. Po około 2 godzinach zalogował się na swoje konto i wtedy okazało się, że z jego konta przelano ponad 16 tysięcy złotych. Mężczyzna zgłosił sprawę w swoim banku i powiadomił policjantów, którzy teraz szukają oszustów.
Następną oszukaną osobą była 28-letnia mieszkanka gminy Zamość, która na wyżej wymienionym portalu umieściła ogłoszenie dotyczące sprzedaży mleka modyfikowanego za kwotę 30 złotych. Po pewnym czasie otrzymała widomość sms, z której wynikało, że ktoś dokonał zakupu. Otrzymała także wiadomość z linkiem, w który kliknęła. Otworzyło się okno z informacją łudząco podobną do informacji potwierdzającej sprzedaż na portalu. Były tam wskazane dane osoby, która dokonała zakupu wraz z adresem wysyłki towaru. W kolejnym oknie wypełniła rubryki dotyczące danych karty płatniczej, datę jej ważności oraz numer CVV. Była przekonana, że informacje te są niezbędne do otrzymania pieniędzy za sprzedawany towar. Po tym została przekierowana na stronę banku, w którym ma rachunek. Tam wpisała otrzymany na telefon kod weryfikacyjny. Wówczas z banku otrzymała powiadomienie o zwiększeniu limitu dla płatności Blik oraz zamówieniu wirtualnej karty. Natychmiast zadzwoniła na infolinię banku, gdzie uzyskała informację, że z jej rachunku w bankomacie dokonane zostały dwie wypłaty pieniężne Blik na łączną kwotę 7600 złotych. 28-latka zablokowała kartę płatniczą i dostęp do rachunku. Sprawę zgłosiła policjantom.
Przypominamy o zachowaniu ostrożności podczas transakcji finansowych. Nigdy nie korzystajmy z linków podsyłanych przez nieznajomych. Pamiętajmy, że logując się na podesłaną nam, fałszywą stronę banku umożliwiamy oszustom wykonywanie różnych operacji bankowych na naszych kontach. Nie dajmy się oszukać! Nie wchodźmy w linki z niepewnych źródeł!
młodszy aspirant Małgorzata Pawłowska
aspirant Joanna Klimek
aspirant sztabowy Dorota Krukowska-Bubiło