„Powiadom seniora” – kampania informacyjna parczewskich policjantów
Parczewscy mundurowi odwiedzają seniorów. Omawiają najpopularniejsze metody oszustw i przestawiają schematy ich działania. Celem akcji „Powiadom seniora” jest podniesienie świadomości osób starszych oraz ograniczenie skali oszustw, których padają ofiarami. Dzięki tym spotkaniom funkcjonariusze otrzymują coraz więcej zgłoszeń od osób, które wykazały się czujnością i nie dały się okraść.
Przestępcy wciąż prześcigają się w nowych pomysłach i metodach aby wyłudzić pieniądze. Na swoje ofiary w szczególności upatrzyli osoby starsze, których manipulują podczas rozmów telefonicznych podając się za wnuczka, policjanta, czy prokuratora. Wykorzystując presję czasu i zmyśloną historię o wypadku bliskiej osoby lub zagrożonych w banku pieniądzach, proszą o szybkie przekazanie oszczędności.
Policjanci wiedzą, jak bardzo ważne jest uświadamianie seniorów o zagrożeniach oszustwami. Dlatego spotykają się z nimi udzielając porad. Tak też było w ostatnich dniach. Parczewscy policjanci odwiedzili seniorów w Kolanie i Siemieniu. W trakcie spotkania podkreślali, aby nie dawać szansy oszustom.
Prawda jest taka, że wszystko zależy od nas samych, od tego jakich informacji udzielimy przez telefon, czy damy się zmanipulować, czy za namową głosu w słuchawce wykonamy jego polecenia oraz czy zostanie uśpiona nasza czujność i głos rozsądku. Czasami wystarczy jeden fałszywy telefon a nasze oszczędności zostaną zagrożone. Cel wizyty był jeden – nie dać się oszukać! Presja rozmówcy, ponaglenia i wzbudzanie poczucia zagrożenia to nieodzowne elementy którymi posługują się przestępcy. Oszuści namawiają nas do działań, których w normalnej sytuacji byśmy nie wykonali.
Oto kilka ważnych wskazówek, które powinniśmy stosować w życiu codziennym:
- kiedy dzwoni telefon, a w słuchawce słychać obcy głos i tematem rozmowy stają się pieniądze, należy pozostać czujnym, stosować zasadę ograniczonego zaufania,
- natychmiast przerwać połączenie, a następnie zweryfikować wszelkie usłyszane informacje, skontaktować się z bliskimi i powiadomić policję o zaistniałym zdarzeniu,
- pod żadnym pozorem nie przekazywać gotówki, kosztowności osobom obcym, nawet jeśli deklarują że zostali przysłani przez członków rodziny,
- nie wypłacajmy pieniędzy z banku na czyjąkolwiek prośbę, nie pozostawiamy ich w miejscach wskazanych przez rozmówcę oraz nie wpłacamy ich na tzw. „bezpieczne konto”,
- chronimy swoją prywatność i dane wrażliwe a więc: nie podajemy numeru pesel, numeru dowodu osobistego, danych do kont bankowych, loginów i haseł
- nie odpowiadamy na wiadomości sms, w których znajdują się załączniki czy hiperłącza nieznanego pochodzenia, tym bardziej nie otwierajmy ich,
- w przypadku korzystania z internetu miejmy świadomość o jego zagrożeniach,
- jeśli masz wątpliwości czy wpuścić osobę nieznajomą do mieszkania, po prostu tego nie rób, tym bardziej nie otwieraj jej drzwi.
Na koniec spotkania uczestnicy obejrzeli krótkie spoty filmowe pokazujące jak działają oszuści oraz otrzymali materiały promocyjne w ramach projektu „Fałszywy telefon – zagrożone oszczędności”.
sierż.szt. Ewelina Semeniuk