Aktualności

By przejazd kolejowy był bezpieczny

Data publikacji 30.07.2022

Rejony przejazdów kolejowych, szczególnie tych niestrzeżonych kontrolowali wczoraj puławscy policjanci wspólnie przedstawicielami PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Straży Ochrony Kolei. Służby edukowały kierujących o potrzebie zachowania szczególnej ostrożności podczas zbliżania się do przejazdów kolejowych. A to wszystko w ramach kampanii społecznej Bezpieczny przejazd - "Szlaban na ryzyko!".

Puławscy olicjanci wspólnie z Funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei patrolowali w piątek rejony przejazdów kolejowych na terenie powiatu, zwracając szczególną uwagę na te niestrzeżone. Na przejeździe kolejowym w Drzewcach Kolonii funkcjonariusze edukowali kierujących oraz przekazywali materiały informacyjne.

Prowadzone przez nich działania profilaktyczno – kontrolne miały na celu zwrócenie uwagi kierujących i pieszych na potrzebę stosowania się do znaku drogowego ,,STOP” oraz sygnalizacji świetlnej. Mundurowi przypominali o potrzebie zachowania szczególnej ostrożności podczas zbliżania się do przejazdów kolejowych oraz konieczności upewnienia się przed wjazdem na torowisko czy na pewno nie nadjeżdża żaden pociąg.

Niestosowanie się do znaków drogowych w rejonie przejazdów kolejowych to nadal główna przyczyna wypadków, do których dochodzi na torach.

Dla przypomnienia zasad bezpiecznego przejeżdżania przez przejazdy kolejowe warto jest sięgnąć do artykułu 28 ustawy Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którym:

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.

2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.

3. Kierującemu pojazdem zabrania się:

1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;

2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;

3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

5. Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 metrów, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.

6. Przepisy ustępu 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ustęp 3 punkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.

komisarz Ewa Rejn - Kozak

Powrót na górę strony