Strona używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza wyrażenie zgody.

Aktualności

Nie dali się oszukać „na wnuczka”

Data publikacji 07.06.2022

Mieszkańcy Włodawy odebrali wczoraj kilkanaście połączeń z informacjami, że członkowie ich rodzin są sprawcami wypadków i potrzebują niezwłocznie pieniędzy, by nie trafić do więzienia. Na szczęście nie dali się oszukać i nie stracili swoich oszczędności. Pamiętajmy o podstawowych zasadach ostrożności, nie dajmy się ponieść emocjom, a przede wszystkim o tym, żeby nie przekazywać pieniędzy nieznanym osobom.

Wczoraj mieszkańcy Włodawy na swoje telefony stacjonarne odebrali kilkanaście połączeń z informacjami, że członkowie ich rodzin są sprawcami wypadków i potrzebują niezwłocznie pieniędzy, by nie trafić do więzienia. Za każdym razem telefonowano do starszych osób i jak na razie policjanci otrzymali 12 zgłoszeń o takich telefonach. Prośby dotyczyły pieniędzy w kwocie od 6 do 150 tysięcy złotych. Telefonujące osoby płaczliwym głosem informowały odbierające telefon osoby, że niedawno spowodowali wypadki i potrzebują natychmiastowej pomocy. Tak prowadzili rozmowy, że  rozmówcy upewniali się z którą z wnuczek rozmawiają i pytały czy to na przykład Ty Aniu, a co z Kasią? To wystarczyło, żeby oszuści uzyskali dodatkowe informacje i mogli kontynuować rozmowę. Gdy okazywało się, że pokrzywdzeni nie dysponują taką gotówką, proponowali przekazanie między innymi złota.  Jedna z kobiet była już nawet w drodze do banku, który na szczęście był nieczynny. Finalnie potencjalne ofiary oszustów nie dały się „wkręcić” w dalszą rozmowę ani też nie przekazały więcej szczegółowych danych, a tym bardziej żadnych pieniędzy zaś o zdarzeniach pokrzywdzeni powiadomili włodawskich policjantów.

Policjanci ponownie apelują o ostrożność. Nie zawsze tego typu sytuacje mają  tak szczęśliwy finał – wystarczy jednak zachować trzeźwy umysł, nie ulec emocjom i przede wszystkim potwierdzić informacje u rodziny i bliskich dzwoniąc na posiadane przez nich, a nie wskazane przez oszustów numery telefonów. Najlepiej też osobiście pójść na Policję lub zadzwonić z drugiego telefonu na numer alarmowy i przekazać informacje o potencjalnych oszustach.

PAMIĘTAJMY!!!

Sposób postępowania oszustów jest w każdym przypadku podobny. Sprawcy nawiązują telefonicznie kontakt z wytypowanymi osobami i zwracają się z pilną prośbą o zgromadzenie i przekazanie pieniędzy. By wzbudzić zaufanie podają się za policjantów, członków rodziny i znajomych, umiejętnie prowadzą rozmowę i uzyskują niezbędne informacje do dalszego uwiarygodnienia rozmowy. Powody wymagające nagłej „pomocy” finansowej są przeróżne. Najczęściej pieniądze mają pomóc w uniknięciu konsekwencji po wypadku. Często, po chwili dzwoni kolejny przestępca podający się za „policjanta” w celu potwierdzenia poprzedniego telefonu albo też rozmówca prosi o nierozłączanie się i wybranie numeru alarmowego w celu potwierdzenia przekazanych informacji, a w rzeczywistości prowadzimy tą samą rozmowę tylko z innym oszustem. Po przekazaniu żądanej kwoty wszelki kontakt z przestępcami urywa się, a tracący oszczędności całego życia orientują się, że zostali oszukani. 

Apelujemy do osób starszych i ich bliskich, by pamiętać o następujących zasadach:

  • zachowaj szczególną ostrożność w kontaktach z obcymi;
  • nie ufaj osobom, które przez telefon podają się za Twoich bliskich;
  • nie wpuszczaj do domu osób nieznajomych; nie wąchaj oferowanych w drzwiach perfum, nie informuj, że jesteś sam/sama w domu;
  • nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom nieznajomym;
  • nie działaj pod wpływem emocji, daj sobie czas do namysłu i sprawdzenia informacji, w tym celu skontaktuj się z rodziną i zweryfikuj informacje; w przypadku braku kontaktu zadzwoń na Policję,
  • nie udzielaj przez telefon żadnych informacji dotyczących danych osobowych, posiadanej gotówki, numerów kont bankowych, haseł do nich itp;
  • w przypadku osób podających się za przedstawicieli instytucji zawsze żądaj legitymacji lub identyfikatora lub potwierdzaj dane przedstawiciela w konkretnej instytucji – dzwoń wówczas ze swojego telefonu;
  • nie informuj nikogo kiedy odbierasz emeryturę lub rentę albo inne świadczenia;
  • zapamiętaj jak najwięcej szczegółów dotyczących wyglądu i zachowania osoby, która wzbudza Twój niepokój, a w razie jakichkolwiek wątpliwości niezwłocznie powiadom Policję pod numerem 112 albo zgłoś się do najbliższej jednostki. Policjanci sprawdzą każdy taki sygnał.

Pamiętajmy również o tym, że funkcjonariusze Policji nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie, nie angażują osób postronnych w nagłe „akcje” i nigdy nie proszą o wypłacenie lub zebranie wszelkiej gotówki i przekazanie pieniędzy nieznanym osobom.

Nie dajmy się oszukać!

podinspektor Bożena Szymańska

Powrót na górę strony