Oszustwo metodą "na zdalny pulpit”
Oszust podający się za pracownika banku poinformował 58-latkę, że na jej koncie bankowym była próba wypłaty pieniędzy. Następnie polecił zainstalowanie aplikacji AnyDesk. Instalując to oprogramowanie, udostępniła swój pulpit a w efekcie dostęp do konta bankowego, z którego oszust wypłacił ponad 15 tysięcy złotych.
W piątek do Komendy Powiatowej Policji w Opolu Lubelskim, zgłosiła się 58-letnia mieszkanka gminy Opole Lubelskie. Kobieta oświadczyła, że oszuści wykorzystując dostęp do jej konta bankowego, wykonali z niego kilka wypłat gotówki na łączną kwotę ponad 15 tysięcy złotych. Funkcjonariusze ustalili ustalili, że z kobietą skontaktował się mężczyzna przedstawiając się jako pracownik banku. Poinformował 58-latkę, że z jej konta był zrobiony przekaz na kwotę 400 złotych w Sopocie na nazwisko Dawid Piekarski i zapytał czy rozmówczyni zna mężczyznę o podanych personaliach. Kiedy kobieta zaprzeczyła, mężczyzna oświadczył, że może zablokować przelew jeśli kobieta zainstaluje na swoim telefonie odpowiednią aplikację. Zaniepokojona o swoje oszczędności zainstalowała na swoim urządzeniu mobilnym przesłaną przez mężczyznę aplikację i podała mu numer karty płatniczej. Po zakończeniu rozmowy kobieta zdecydowała się jeszcze odwiedzić placówkę swojego banku i sprawdzić czy zablokowanie środków się powiodło. Pracownik banku po sprawdzeniu konta kobiety oświadczył, że padła ofiarą oszustwa i z jej konta dokonano trzech wypłat na łączną kwotę ponad 15 tysięcy złotych.
Ostrzegamy:
AnyDesk, TeamViewer, Splashtop to aplikacje, które umożliwiają zdalne połączenie z komputerami oraz urządzeniami mobilnymi. Niestety oszuści bardzo często wykorzystują za ich pomocą metodę „na zdalny pulpit”. Internetowi przestępcy posługują się różnymi wariantami, chodzi jednak o to, by skłonić nas do zainstalowania programu zdalnej obsługi komputera, a potem polecić zalogowanie się do swojego konta w banku. W ten sposób uzyskują pełny dostęp do konta oraz zgromadzonych na nim pieniędzy, co natychmiast wykorzystują.
Co robić ?
Nigdy nie dawaj dostępu do swoich urządzeń osobom, których nie znasz. Nie ufaj oferowanej "pomocy", o którą nie prosiłeś! Żaden bank ani firma nie poproszą Cię przez telefon o pobranie oprogramowania! Jeśli „konsultant” proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania typu Any Desk, możesz być pewien, że to oszustwo. Jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku.
aspirant sztabowy Edyta Żur