Aktualności

Oszustwa na niedopłatę rachunku za prąd!

Data publikacji 26.05.2021

Kolejny raz oszuści próbują podszyć się pod PGE Polską Grupę Energetyczną. Schemat działania jest już dobrze znany. Wysyłane są fałszywe wiadomości SMS z informacją o planowanym wyłączeniu prądu w związku z rzekomo nieuregulowanymi płatnościami i linkiem do płatności. Dwoje mieszkańców powiatu kraśnickiego otrzymało wczoraj takie komunikaty na swoje telefony komórkowe. W jednym przypadku 30 latka straciła niemal dwa tysiące złotych a mogło być gorzej.

Do kraśnickiej jednostki wczoraj zgłosiła się 30 letnia mieszkanka powiatu kraśnickiego. Kobieta poinformowała, że otrzymała SMS z wiadomością o treści „PGE: Na dzień 25.05 zaplanowano odłączanie energii elektrycznej! Prosimy o uregulowanie należności 3.46zł. Zapłać teraz na: https://cli.co/platnosc-pge-jk324ie”. Następnie kliknęła na wskazany link przechodząc na stronę płatności gdzie pokazało się pole do podania hasła i wybór obrazka. Z uwagi na obowiązki zawodowe wyłączyła link. Jednak po chwili  otrzymała powiadomienie z aplikacji mobilnej  swojego banku, że aplikacja została połączona z innym telefonem. Wtedy skontaktowała się z infolinią banku aby poinformować, że nie łączyła się z  innego urządzenia. W między czasie przyszły do niej wiadomości o próbie przelewu na kwotę 5000 złotych.

Pracownicy banku poinformowali ją że w przypadku takiej transakcji jest limit i ta transakcja została odrzucona przez bank, a kobieta połączona została z działem nadużyć. Kiedy rozmawiała z bankiem przyszły kolejne powiadomienia, że zostały wypłacone środki finansowe w łącznej kwocie 1986,88złotych za pomocą kodu BLIK oraz wypłaty w bankomacie. Oprócz tego 30 latka odnotowała próbę przesunięcia kwoty 20 000 złotych z konta oszczędnościowego na konto bieżące, na szczęście w porę udało się tę operację zatrzymać. Straciła niemal dwa tysiące a zapewne byłoby więcej.

To nie był jedyny przypadek tego dnia, niebawem zjawił się 49 letni mężczyzna. Do niego przyszła wiadomość o niemal tej samej treści, jednak zapytał żony czy nie mają przypadkiem zaległości w opłatach. Kiedy kobieta nie wiedziała o które rachunki chodzi,  udała się do PGE, tam pracownik poinformował ją, że to oszustwo i nikt za rzekome 3.46złotego nie  będzie  odcinał im energii. Na szczęście nie kliknęli oni w link podany w wiadomości, zgłosili natomiast całą sytuację na kraśnickiej komendzie. Policjanci zajmą się teraz sprawami oszustów i całego procederu. 

Bądźmy ostrożni, nie dajmy się zwodzić  na sprawdzone i wyszukane metody. Zachowujmy czujność przy wszelkich transakcjach z jakimi spotykamy się na co dzień i dbajmy o swoje dane. 

młodszy aspirant Paweł Cieliczko

Powrót na górę strony