Aktualności

Kolejne oszustwo „na pracownika banku”

Data publikacji 26.05.2021

Niestety tym razem 36-latka padła ofiarą oszustów, którzy „wyprowadzili” z jej konta prawie 23 tysiące złotych. Namówiona przez rzekomego pracownika banku kobieta zainstalowała na smartfonie oprogramowanie, dzięki któremu przestępcy mieli dostęp do jej konta bankowego. Za późno kobieta zorientowała się, że padła ofiarą oszustów i straciła swoje oszczędności.

Łukowscy policjanci prowadzą postępowanie w sprawie oszustwa, którego ofiarą padła 36-latka z powiatu bialskiego. Kobieta poinformowała mundurowych, że w ubiegłym tygodniu skontaktował się z nią telefonicznie mężczyzna, przedstawiający się jako pracownik jednego z banków. Twierdził, że ktoś próbuje włamać się na jej konto bankowe, że może dojść do przejęcia zgromadzonych tam środków. Rzekomy bankowiec mówił też, że zainstalowanie wskazanego przez niego oprogramowania uniemożliwi przestępcom „przejęcie” niezbędnych danych umożliwiających operacje bankowe. Nie podejrzewając podstępu 36-latka zainstalowała na smartfonie aplikację AnyDesk i właśnie w tej chwili umożliwiła oszustom dostęp do urządzenia. Następnie wykonując posłusznie polecenia rzekomego bankowca kobieta zalogowała się do aplikacji bankowej. Dalej kobieta kilkakrotnie nie weryfikując treści, autoryzowała otrzymywane wiadomości sms. Po chwili zauważyła, że na jej koncie bankowym, oprócz zgromadzonych przez nią środków jest jeszcze dodatkowe 20 tysięcy złotych. Mężczyzna mówił jej, że pieniądze pochodzą z dodatkowych przelewów. Niestety, później okazało się, że z konta 36-latki zniknęło nie tylko 20 tysięcy złotych, ale też oszczędności kobiety.

Pokrzywdzona zorientowała się, że padła ofiarą oszusta i kontaktując się z prawdziwym pracownikiem banku zablokowała swoje konto. Kobieta dowiedziała się też, że na jej dane osobowe założono konto walutowe, gdzie również prowadzono niekorzystne dla niej operacje finansowe. 36-latka podsumowując swoje straty stwierdziła, że straciła prawie 23 tysiące złotych.

Kolejny raz apelujemy o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie jakichkolwiek usług finansowych lub bankowych. Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby. Nie należy również ulegać namowom rozmówcy o zainstalowanie na swoim telefonie, tablecie czy komputerze programu czy aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. Oszuści często informują, że poprzez zainstalowanie takiego programu pomogą w przejściu przez trudny proces pozyskania, bądź zabezpieczenia oszczędności. Aplikacje takie jak na przykład AnyDesk są legalne i użyteczne – umożliwiają zdalny dostęp do wielu urządzeń, jednak niestety wykorzystywane są również przez oszustów, którym służą do przestępczej działalności. Instalując taki program udostępniamy nasze dane, umożliwiamy dostęp do kont bankowych oraz możliwość wykonywania na nich operacji finansowych.

aspirant sztabowy Marcin Józwik

Powrót na górę strony