Aktualności

Ostrzegamy przed oszustwem na zdalny dostęp do telefonu komórkowego

Data publikacji 21.03.2021

Funkcjonariusze Komendy Powiatowej Policji w Parczewie ostrzegają przed nowym sposobem wyłudzenia pieniędzy metodą „na aplikację”. Cyberoszuści wykorzystując tzw. spoofing wykonywali połączenie, które identyfikowało się w telefonach pokrzywdzonych jako infolinia banku. Czworo mieszkańców powiatu parczewskiego, na prośbę fałszywych pracowników banku zainstalowało na swoich komórkach aplikację umożliwiającą zdalny dostęp do telefonu. Na szczęście w porę zareagowali i nie dali się oszukać.

Do parczewskiej komendy  zgłosiły  się cztery osoby, które zgłosiły próbę oszustwa metodą na aplikację. Cyberoszuści wykorzystując tzw. spoofing wykonywali połączenie, które identyfikowało się w telefonach pokrzywdzonych jako infolinia banku. Później fałszywi konsultanci, informowali o nieprawidłowościach na rachunku np. nieuprawnionym przelewie. Osoby podające się za pracowników banku prosiły o wykonanie kilku prostych czynności, które rzekomo miały na celu przeciwdziałanie niebezpieczeństwu utraty oszczędności. Między innymi polecały, by na telefonie komórkowym zainstalować aplikację Team Viwer  QuickSupport umożliwiającą zdalny dostęp do telefonu – dzięki temu w łatwy i szybki sposób, bez konieczności przychodzenia do placówki bankowej, problem miał zostać rozwiązany. Następnie fałszywi konsultanci prosili o zmianę hasła do bankowości mobilnej, uzyskując tym samym pełny dostęp do rachunków swoich ofiar. Informowali przy tym, że będą przychodziły kody autoryzacyjne, które trzeba im przekazywać.

Policjanci ostrzegają i apelują o rozwagę, a także radzą jak nie dać się oszukać w podobny sposób:

  • Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych  z nieznajomymi, nawet rzekomymi  pracownikami banku.
  • Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego, czy pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
  • Nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w  internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
  • Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
  • Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
  • Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.

*Spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod dowolny numer lub nazwę oznacza, że mimo wyświetlonych numerów  telefonu (np. numeru infolinii banku czy innej instytucji), tak naprawdę dzwoni lub pisze wiadomości zupełnie inna osoba.

starszy sierżant Anna Kopeć

Powrót na górę strony