Aktualności

KWP: Udział w konferencji dot. wdrożenia Systemu Informatyczego Powiadamiania Ratunkowego

Data publikacji 26.08.2011

System Informatyczny Powiadamiania Ratunkowego (SIPR) to jednolity system teleinformatyczny umożliwiający przyjmowanie i obsługę zgłoszeń alarmowych na numer 112 oraz inne numery alarmowe. Dzięki systemowi operatorzy z Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego (WCPR) będą mogli w przyszłości szybko i kompleksowo uruchomić niezbędne służby powołane do niesienia pomocy. Na temat stanu wdrożenia tego systemu obyła się dziś w Lublinie konferencja z udziałem Wojewody Lubelskiego Pani Genowefy Tokarskiej, przedstawicieli MSWiA i służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Z ramienia Policji w spotkaniu uczestniczył Lubelski komendant wojewódzki Policji ? insp. Dariusz Działo.

System Informatyczny Powiadamiania Ratunkowego (SIPR) to jednolity system teleinformatyczny umożliwiający przyjmowanie i obsługę zgłoszeń alarmowych na numer 112 oraz inne numery alarmowe. Dzięki systemowi operatorzy z Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego (WCPR) będą mogli w przyszłości szybko i kompleksowo uruchomić niezbędne służby powołane do niesienia pomocy. Na temat stanu wdrożenia tego systemu obyła się dziś w Lublinie konferencja z udziałem Wojewody Lubelskiego Pani Genowefy Tokarskiej, przedstawicieli MSWiA i służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.  Z  ramienia Policji w spotkaniu uczestniczył  Lubelski Komendant Wojewódzki Policji – insp. Dariusz Działo.


System Informatyczny Powiadamiania Ratunkowego (SIPR)obecnie znajduje się w końcowej fazie produkcyjnej. Wersje programu zostały już zainstalowane w kilkunastu WCPR w kraju. Podczas konferencji w Lublinie odbyły się pierwsze testy elementów systemu, polegające na sprawdzeniu SIPR z Systemem Wspomagania Dowodzenia Policji.
Konferencja była okazją do wymiany uwag i doświadczeń zdobytych przy pracach związanych z wdrażaniem systemu. W spotkaniu uczestniczyli koordynatorzy Wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego ze wszystkich województw, przedstawiciele lubelskiej straży pożarnej i policji. Organizatorem spotkania było Centrum Projektów Informatycznych MSWiA.
Jednolity system teleinformatyczny (SIPR) ma bezpośrednio wpłynąć na zwiększenie efektywności i skuteczności działania numeru alarmowego, co w rezultacie poprawi bezpieczeństwo obywateli. Informacja o zagrożeniu trafi bezpośrednio do operatora CPR/WCPR, operator niezwłocznie wprowadzi zgłoszenie do systemu (w ramach wspólnej, wydzielonej podsieci OST 112) i powiadomi właściwe służby o zaistniałym zdarzeniu. Nowoczesna platforma teleinformatyczna dla 112 to nie tylko usprawnienie systemu zgłoszeń telefonicznych. System ma zapewniać także możliwość elektronicznej rejestracji danych przekazywanych przez osobę zgłaszającą (w formie elektronicznego formularza), a także natychmiastową wizualizację lokalizacji zdarzenia. Cyfrowy system mapowy szybko zlokalizuje miejsce wypadku, skalę zdarzenia, a także ułatwi operatorowi podjęcie decyzji, co do rodzaju i liczby podmiotów potrzebnych do akcji ratowniczej. Dzięki temu znacznie usprawni się proces współdziałania oraz dysponowania zasobami i środkami służb, co w rezultacie skróci czas podjęcia interwencji.
Nowo wdrożone aplikacje zapewnią możliwość koordynowania i monitorowania działań ratowniczych i medycznych, a także pozwolą określić średni czasu całego cyklu obsługi pojedynczego zgłoszenia. Co więcej nowe rozwiązania teleinformatyczne umożliwią obsługę zgłoszeń od cudzoziemców, od osób niepełnosprawnych a także zgłoszeń pochodzących z systemu eCall. Jest to system ostrzegania o wypadkach samochodowych zainstalowany w pojazdach w Europie. W razie poważnego wypadku system automatycznie nawiązuje połączenie z numerem alarmowym 112 i przesyła informację o położeniu pojazdu. Pozwala to skrócić czas reakcji służb ratowniczych, a tym samym ocalić życie osób, które mogą nie wiedzieć, gdzie się znajdują lub nie być zdolne do porozumiewania się.
Korzyści płynące z realizacji tego projektu odczują przede wszystkim obywatele. Nastąpi skrócenie czasu potrzebnego na przekazanie do służb i podmiotów ratowniczych informacji o zagrożeniu, zwiększenie skuteczności działania służb w trakcie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu ludzi, sprawniejsze dotarcie z pomocą do człowieka. System zapewni lepszą koordynację współpracy służb dyżurnych poszczególnych podmiotów ratowniczych funkcjonujących w kraju oraz przyczyni się do standaryzacji procesu obsługi wywołań alarmowych poprzez wykorzystanie jednego wspólnego dla służb rozwiązania teleinformatycznego.
* Na podstawie informacji CPI MSWIA
A.S.
Powrót na górę strony